Transparent
Ylin kuva

Miten majoitusalalla voidaan päästä eroon turhista kuluista?

Euroopan komissio raportoi, että matkailun osuus Euroopan kokonaisjätteestä on 6,7 prosenttia, joten jätehuolto, erityisesti muovin ja pahvin osalta, ei ole ainoastaan ympäristöongelma vaan myös merkittävä taloudellinen tekijä. Jätehuollon tehostaminen ei ole pelkästään ympäristöystävällistä, vaan se parantaa myös hotellien kannattavuutta ja mainetta.

Jätteiden vähentäminen osaksi hotellialan huippuosaamista

Majoitusalalla syntyy keskimäärin lähes puoli kiloa lajittelematonta jätettä vierasta ja yötä kohden. Tämän määrän aktiivisella vähentämisellä voidaan vähentää ympäristövaikutuksia ja tukea hotellin omaleimaista brändiä.

Eroon kertakäyttöisyydestä
Kertakäyttöiset tuotteet, kuten pussit ja pakkaukset, aiheuttavat paljon jätettä turismisektorilla. Yksinkertaisia ratkaisuja ovat esimerkiksi kertakäyttötuotteiden korvaaminen saippuoiden ja voiteiden pumppuannostelijoilla, hillojen ja mausteiden tarjoilu purkeissa ja kulhoissa sekä leipomotuotteiden hankkiminen paikallisilta tuottajilta. Nämä käytännöt eivät ainoastaan vähennä jätettä, vaan ne myös vähentävät tarpeettomia menoja.

Vieraiden osallistuvan kierrätyksen helpottaminen
Jos vieraille annetaan mahdollisuus osallistua kierrätykseen, jätehuoltoprosesseja voidaan virtaviivaistaa. Tarjoamalla selkeitä kierrätysalueita muovin ja paperin erottelua varten saadaan jätejakeet koottua tyydyttävästi. Lisäksi puristimien ja paalaimien käytöllä jätteet voidaan pakata kymmenesosaan kuljetuskustannusten minimoimiseksi.

Vedensäästötoimenpiteet
Majoitus- ja ravitsemisalalla on merkittäviä mahdollisuuksia säästää vettä. Automaattihanojen asentaminen, vieraiden kannustaminen pyyhkeiden uudelleenkäyttöön ja uima-altaiden peittäminen, kun niitä ei käytetä, voivat johtaa huomattaviin vesi- ja kustannussäästöihin.

Luova kierrätys
Kierrättämällä luovasti hotelli- ja ravintola-alan yritykset voivat vähentää jätettä. Vanhojen huonekalujen uudelleenkäyttö henkilökunnan tiloissa, vaurioituneiden tavaroiden kunnostaminen ja lasipurkkien ja -pullojen muuttaminen koristeiksi voi lisätä sekä esteettistä houkuttelevuutta että kustannustehokkuutta.

Asiakastyytyväisyyttä eri lähteistä

Monilla hotelleilla ja ravintoloilla on taipumus ajatella, että asiakastyytyväisyys syntyy kuluttamisesta. Voitaisiin kuitenkin  ajatella, että asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa myös resurssien harkittu käyttö. Seuraavat toimet voisivat edistää tätä ajattelutapaa:

  • Digitaalisten alustojen, kuten sovellusten, hyödyntäminen ruokalistoissa ja palveluoppaissa painettujen esitteiden sijaan.
  • Digitaalisten ratkaisujen tarjoaminen asiakkaiden tiedusteluihin, kuten Google Mapsin käyttö paperikarttojen sijaan.
  • Valitaan kertakäyttöisten sijaan uudelleenkäytettäviä tuotteita, kuten kangasserviettejä.

Kun koko konseptissa omaksutaan ja viestitään yrityksen sitoutumisesta jätteiden vähentämiseen ei  se ainoastaan edistä myönteistä ympäristövaikutusta, vaan myös erottaa brändin kilpailluilla markkinoilla.

Onko sinulla kysyttävää?

Ota yhteyttä jo tänään ja opi lisää siitä, miten Mil-tek voi auttaa yritystäsi säästämään aikaa, tilaa ja rahaa käsittelemällä jätettäsi tehokkaammin.

Kerro meille, mitä tarvitset, niin sopiva henkilö ottaa sinuun yhteyttä.